Overzicht, Print versie

Vlot zonder context

Rita Bylsma

2012w37 Ma

Anecdote 1: uit het hoofd leren

Vroeger had ik wel eens discussies over onderwijs en dan verdedigde ik dat kinderen inzicht moesten kunnen ontwikkelen en niet domweg uit hun hoofd moesten leren. Tegenwoordig leren de kinderen niet eens de tafels der vermenigvuldiging uit hun hoofd, want alles moet met `inzicht', wat er op neer blijkt te komen dat ze het zelf maar moeten uitzoeken.

Maar zo bedoelde ik het helemaal niet. Ik vond dat er te weinig aandacht voor inzicht was en wilde meer inzicht, maar wel door begeleiding en ik wilde niet overboord gooien wat ik al goed vond. Maar dat vond ik vanzelfsprekend, dus ik had niet door dat ik dat ook zou moeten verdedigen. Ik zocht dus een optimum, niet iets extreems, maar ik kreeg iets extreems.

Let op wat mensen je beloven. Jij denkt dat ze jouw probleem daadkrachtig gaan aanpakken, maar ze snappen er niets van en gaan alléén het probleem aanpakken, waarbij ze de context, in dit geval het onderwijs, stuk maken. Dan is het probleem weg ja, want als je iets hebt afgebroken, zijn er ook geen problemen meer mee. Een heel vlotte manier van problemen oplossen. Zulke mensen hebben een vlotte babbel, want met de context van een probleem rekening houding is complex, dat kan niet `vlot'. Zulke mensen zijn daadkrachtiger, hebben meer focus. Tja.

Anecdote 2: managementopleidingen

Vroeger was ik enthousiast over managementopleidingen, want toen merkte ik dat leidinggevenden op school niet goed konden organiseren en volwassenen zeiden dat dat overal zo was. Nu hebben we managers die zo flink aan het organiseren zijn dat mensen hun vak niet meer behoorlijk kunnen uitoefenen.

Het organiseren is een doel op zichzelf geworden, waarbij ook de context, gewoon goed werk, is afgebroken.


webadres is pdtrg39.home.xs4all.nl/vlot.html
Overzicht, Print versie